torstai 20. syyskuuta 2012

Elämäntavan muutoksesta

Ajattelin kirjoittaa teille tästä kokonaisvaltaisesta muutoksesta mitä käyn läpi. Muistakaa nyt taas se, että kerron teille omasta kokemuksesta, omista valinnoistani ja kaikki mitä kerron on omaa tuotosta. Nämä asiat on opittu mikä mistäkin ja kokeiltu tosiaan oman kantapään kautta. Kuten kaikessa muussakin asiassa on tässäkin monia mielipiteitä ja se mikä sopii minulle ei välttämättä todellakaan sovi muille. Jokaisen kannattaakin muistaa se, että kun hakee tietoa tai lukee esimerkiksi blogeja voi niistä saada neuvoja ja muiden kokemuksia, mutta jokin asia ei välttämättä toimi juuri sinulla. Tässä kohtaa täytyy myös muistaa se, että minulla sitä pudotettavaa on ollut paljon (n.30kiloa) ja sitä on edelleen, eli asiat voi olla ihan erilaiset jos joku kamppailee viiden kilon kanssa.

Kaikilla kuitenkin toimii syö vähemmän kuin kulutat-periaate. Tämä on se mikä on laihduttamisessa perusajatuksena, laihdutat sitten millä tavalla tahansa. Itsehän sanon tätä minun projektia juurikin elämäntavan muutokseksi, koska laihtuttamisen lisäksi tähän kuuluu monia muitakin asioita, mitä haluan parantaa. Toki myönnän sen, että laihduttaminen varmastikin on se tärkein osa-alue tässä minunkin tapauksessani. Laihtumisen myötä olen tavoitellut parempaa terveyttä, arjessa jaksamista, parempia yöunia ja kokonaisvaltaisesti parempaa oloa. Toisaalta silmää miellyttävämpi ulkomuotokaan ei ole ollut pahitteeksi.

Liikunta on mulle se toinen tärkeä juttu tämän projektin aikana. Tahdon liikunnasta enemmänkin elämäntavan kuin vain painonpudotusta tukevan elementin. Kaikillehan pitäisi olla jo selvillä se, että liikunta itsessään ei kamalasti laihduta vaan nimenomaan tukee laihtumista. Minulle se on paljon muutakin. Se on hetken hengähdystauko arjen pyörittämisestä ja siksi stressiä poistava tekijä. Se on se minun hetki päivästä, jolloin saan keskittyä vain itseeni eikä minun tarvitse ajatella muuta. Lisäksi se tuo hyvää mieltä jo sillä, että huomaan tuloksia ja eläminen muutenkin helpottuu kun ihan arkiliikkuminen on helpompaa ja lihaskuntokin parempi (eli jaksaa nostella lapsia paremmin jne.). Ja myönnän kyllä tässäkin kohtaa, että pidän erityisen kauniina sellaista vartaloa mistä näkee lihakset sopivasti eli ei se itselleenkään olisi pahitteeksi.


Tumblr_lxjkotr0y11rn1utlo1_500_large
we<3it


Kokonaisuudessaa laihtuminen ja liikunta on ne pääasiat mihin olen tahtonut kiinnittää erityistä huomiota. Bonuksena tässä hommassa on sen kokonaisvaltaisuus. Parempi ruokavalio takaa mulle mm. kaikki kehon tarvitsevat ravinteet ja paremman jaksamisen. Liikuntaa takaa mulle (toivottavasti) mm. pidempään jaksamisen ja yleisesti paremman loppuelämän. Tää kaikki on tuonut mulle paremman itsetunnon ja mikä parasta kokonaisuudessaan paremman mielen. Kaikki nämä edellä mainitut asiat ovat olleet hakusessa tätä projektia aloitellessa. 

Ja miksi elämäntavan muutos eikä laihdutus? Noh, käytän itsekin sanaa projekti vaikka sehän ei pidä loppujen lopuksi ollenkaan paikkansa. Tarkoituksena on kuitenkin terveempi ja parempi LOPPUELÄMÄ. Haluan antaa myös lapsilleni perintönä jo kotoa opitut oikeanlaisen ruuan ja liikunnan tärkeyden. Siksi minulla liikunta on niin tärkeä osa tätä laihtumista ja muutosta. Tahdon olla terve, vaikken ikinä pääsisikään siihen painoon mitä oppikirjat sanovat minun pituiseni "normaalipainosta". Olen mielummin muutaman kilon painavampi ja omaan terveellisen elämäntavan kuin että olisin laiha ja eläisin epäterveellisesti... siitä vanhasta huonojen elämäntapojen ja lihavuuden orjasta puhumattakaan.

Se mikä minulle on tullut tavoitteeksi vasta oikeastaan tässä matkan varrella on se, että voisin joskus ajatella itseäni jonakin muuna kuin "lihavana tyttönä". Siis se, että oman pään sisällä myöntäisi ja peilistä näkisi jonkun muun kuin sen 20kiloa painavamman ihmisen. Tästäkin syystä haluan toteuttaa tämän projektin hitaasti ja varovaisesti ettei oma pää tee mulle kepposia. Tämä on kuitenkin usein se asia, miksi ihminen ajautuu esimerkiksi syömishäiriöihin. Kun oma ajatus ei vastaa sitä mitä muuta näkevät tai itse ei näe peilistä sitä mitä todellisuus on. Minullahan noita kiloja siis vielä on pudotettavana, mutta tahdon tehdä sen terveellisesti niin, että omat ajatuksetkin pysyvät mukana eikä päädyttäisi liian heikoille jäille. Onneksi nykyään jo tunnistan itsestäni sen puolen enkä lähde millekään suklaapatukka päivässä-linjalle.

Eli laihdutus, liikunnan lisääminen, terveys, elämäntapa... onhan noita sanoja. Pääasia kuitenkin on se, että tiedän itse mitä teen ja miksi.

273523377338294196_ye8aaipd_c_large_large
No ihan täällä ei vielä olla...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti