torstai 25. lokakuuta 2012

Äiti hoikistuu...

Olen useasti törmännyt siihen asiaan, että monilla äideillä on ongelmia painon pudottamisen suhteen. Olen myös jutellut useamman äidin kanssa, jotka sanovat etteivät ehdi tai pysty hoikistumaan lasten kanssa ollessa. Myönnän itsekin, että on tilanteita ja asioita jotka lasten kanssa täytyy ottaa tarkemmin huomioon ja, että äitinä ei aina todellakaan pääse tekemään just sitä mitä haluaisi just silloin kun haluaisi. Mutta loppujen lopuksi suurin painoon vaikuttava tekijä on kuitenkin ruokavalio ja siihen me äidit voimme tosiaankin vaikuttaa!

Meillä syö pääsääntöisesti samaa ruokaa kaikki perheenjäsenet. Olen ottanut tavoitteeksi, että lapset ja aikuiset syö samoja ruokia, jotta kaikki tottuvat syömään kaikkea. Haluan antaa lapsilleni kuvan siitä, että kaikkea on hyvä maistaa, mutta kaikesta ei tarvitse pitää. Haluan myös antaa heille oman esimerkkini syöjänä ja siksi tahdon, että ainakin kerran päivässä koko perhe syö yhdessä. Pääsääntöisesti minä syön kaikki muut ruokailut heidän kanssaan paitsi iltapalan toisinaan. Mies ei tietenkään aina syö kotona, mutta ainakin kerran päivässä istuu meidän kanssa samaan pöytään syömään. Toistaiseksi tämä toimii, koska lapset ovat vielä suhteellisen pieniä, sitten kun kasvavat ja harrastukset vievät, voi tilanne olla toinen. Haluaisin kuitenkin silloinkin, että meidän perhe istuisi alas yhdessä edes sen kerran päivässä.

Noh, sitten on kuitenkin niitä hetkiä (lähes päivittäin) kun minä syön jotain eri ruokaa kuin lapset. Tähän he ovat jo tottuneet, eivätkä enää kysele, miksi syön jotain. Saattavat kyllä kysyä, että mitä, mutta yleensä silloin mun ruuasta löytyy jokin osa-aine mistä he eivät pidä, esim. avokado tai salaatti (mikä on muuten outoa, mutta 5vee ei sitä syö, kun tuntuu pahalta suussa). Eli yleensä tämä on nimenomaan se hetki kun syön ruokaisamman salaatin. Olen kuitenkin päättänyt, että yksi ateria päivässä on sama kuin pojilla, jotta he näkevät minunkin syövän ns.normaalia ruokaa, eikä aina vain salaattia.

Eli mihin tämä johtaa? Mulla on todella säännölliset ruoka-ajat, koska laitan aina itselleni ruuan kun pojillekin. Mihin vielä? Tottakai siihen, että meillä syödään myös makkaraa tai nakkeja. Kyllä, näin se vaan menee! Ei tietenkään joka päivä vaan silloin tällöin. Miten sen sitten tekee? No, kohtuudella tietenkin! Tarkoituksenahan ei ole mättää koko makkaraa tai paketillista nakkeja. Kyllähän sen jokainen tietää, että paketissa makkaraa on suolaa ja kaloreita aivan liikaa. Mutta esimerkiksi kolme nakkia tai kauhallinen makkarakastiketta SILLOIN TÄLLÖIN ei ketään tapa eikä kyllä lihotakkaan. Tässäkin kohtaa tosiaan täytyy etsiä se kultainen keskitie ja mennä kohtuudella. Alla olevassa kuvassa on mun yksi annos... 3nakkia, porkkanapuretta (sis.porkkanaa ja pieni tilkka maitoa) sekä salaattia. Annoksen kalorit tulee pääsääntöisesti nakeista, senhän tietää jokainen, mutta en siltikään usko, että tämä annos koituu mun painoni tuhoksi.


Mutta tämähän on vaan mun kantani asiaan? Mitä mieltä te olette?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti