lauantai 7. syyskuuta 2013

Rakkaudesta ruokaan ja itseensä!

Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota entistä enemmän ruokaan mitä meidän perhe syö. En nipota asiasta ja eilenkin kävimme lasten kanssa jäätelöllä... itse söin frozen yogurtin, johon valitsin kyllä päälle valkosuklaata ja pätkiksiä eli melkosen sokeripommin! Kotiin ostettavan ruuan kanssa olen kuitenkin hivenen tarkempi.

Olen taas pyrkinyt välttämään valkoista sokeria (kuten edeltä voitte lukea, hehheh) ja valkoista vehnää. Vähentäminenkin on minun kohdallani saanut positiivisen reaktion käyntiin. Alkuviikosta vatsa "oireili" ja puhdisti kehoa, keskiviikon ja torstain tienoilla alkoi iho kukkimaan kun kuona-aineet pyrkii pihalle. Nyt siis mun nenä näyttää lähinnä punaiselta perunapellolta, aika kiva! Mutta tästä se taas helpottaa ja tiedän jo entuudestaan sen kuinka kiva kohta on kun iho on taas hyvässä kunnossa ja koko kroppa voi muutenkin paremmin. Ja ainakaan toistaiseksi eilinen sokerin määrä ei ole vielä vaikuttanut mihinkään. Ja juuri tästä puhuin jo tuossa aiemmassa kappaleessa, en nipota. Olen kuitenkin tietoinen siitä, että jos syön jotain tuollaista saattaa reaktiona olla vatsanväänteitä tai jotain muuta vastaavaa...

Meidän ruokakaappeihin on alkanut kertymään yhä enemmän ja enemmän parempia ja erilaisia vaihtoehtoja. Yhä useammin pakkauksissa ja paketeissa lukee "luomu". Ja vaikkei meillä entuudestaankaan paljon syöty eineksiä niin nyt ei oikeastaan sitäkään vähää.

Kaappien täydennystä.
Kaakaonibsit, kookosvesi ja bulgur ovat ihan uusia tuttavuuksia. Muita on löytynyt kaapista jo ennenkin, mutta osa vaihtoi nyt merkkiä tai laatua luomuksi.

Quinoa on noussut mun listalla ihan ykköseksi, tykkään tositosi paljon!

Kaakaonibsit on ihania esim. rahkan seassa ja sisältävät PALJON hyviä antioksidantteja!

Hunajaa olen suosinut jo pitkään, mutta nyt kaapista löytyy Reilun Kaupan sellaista.

Ja tää... voi! ISO sydän! Mielettömän hyvää!

Eilen myös starttasimme auton kohti Kouvolaa ja kävimme taas kauppakeskus Veturissa... lähinnä siksi, että siellä sijaitsee meidän lähin punnitse ja säästä-liike. Kotkassa käytän aika paljon nykyään Life:ä, mutta tuota toista ihanaa liikettä ei meiltä ainakaan vielä löydy... ja matkaan tarttui vaikka ja mitä! Cashewt, mantelit, kookoslastut ja mansikat sekä uutena kokeiluna mulperi-marjat. Mukaan tarttui myös miehelle hot-bali-nut-mixiä ja itselleni kookosvesi. Tuossa liikeessä on ihana kun saat valittua lähes kaiken myös luomuna ja niinhän mekin sitten tehtiin. :)


Musta on ihanaa se, että kun olen itse kiinnostunut hyvästä ja puhtaasta ruuasta niin niin on tuo meidän mieskin. Tätä ruoka"muutosta" olisi aika ikävä tehdä jos toinen perheen aikuisista ei olisi muutoksessa mukana. Yhtenä iltana kun kovasti Tonia kiittelin siitä, että hän jaksaa tätä mun "ruokahulluutta" ja tarkkuutta näissä asioissa sanoi hän minulle: "tottakai, miksen? En mie ajatellut koko loppuelämää näyttää tältä!" Siinä kohtaa tajusin itsekin sen, kuinka pitkä matka meidän perhessä on jo kuljettu tämän oman hyvinvoinnin saralla, mutta samalla myös sen, että vieläkin paremmin meillä voitaisi voida. Ja sitä parempaa oloa kohtihan tässä ollaan matkalla, pienin askelin ja hitaan VARMASTI!

Olen myös säilönyt näin syksyn korvilla taas kaikenmoista. En voi muuta sanoa kuin, että onnea on isoäiti, jonka pihalta saa vaikka ja mitä sekä työkaveri joka on kantanut mulle heidän pihalta omenoita ja luumuja.... On tullut omenasosetta ja luumusosetta ja jouluksi kriikunalikööriä ja ja ja... Ihaninta on se, että kaikki ilahduttaa meitä pitkin talvea!

Omenoita, kassikaupalla...

Luumusosetta, mikä on muuten ihanaa luomupuuron seassa!

Viinimarjaista-ruispuuroa, pitkään haudutettua ja sekaan loraus maitoa!

Olen mie sit vähän liikkunutkin, enkä pelkästään syönyt tai säilönyt! ;)

BodyBalance <3

Eipä mulle muuta näin lauantaisena aamuna... tai aamupäivänä oikeastaan. Kummasti se on tämä mieli ja jaksaminenkin virkistynyt kun saa kunnon ravintoa ja liikuntaa ja kaikkea. Uni tulee silmään kivasti (nyt kun kävin torstaina hierojalla ja saan selän/hartioidenkin osalta nukutuksi) ja aamulla jaksaa herätä ajoissa... tänäänkin esim. jo vaikka 6.30! :D

Täs mie, Moi! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti