tiistai 3. kesäkuuta 2014

Hyvinvointi

Tässä viimeisen viikon aikana on ollut mielessä oma hyvinvointi. Se mitä se minulle tarkoittaa ja milloin voin hyvin.

Tiedän miten huonosti olen voinut ja siihen neljän vuoden takaiseen olotilaan verraten voin nykyään loistavasti! Siltikin voin toisinaan paremmin ja toisinaan huonommin. Olen edellenkin ylipainoinen, mikä tarkoittaa sitä etten voi ihan jokaista jäätelöä tai kakkupalaa syödä. Asia 1. mun vatsa reagoi helposti turpoilemalla ja 2. en halua syödä itseäni enää siihen reiluun sataan kiloon takaisin. Rakastan kevyitä ruokia ja voin ihan rehellisesti sanoa, että esim. smoothie ja aamupuuro on mulle suuria herkkuja. En siltikään kiellä sitä ettenkö myös rakastaisi pihviä kermaperunoilla tai etteikö voissa uitetut etanat olisi ihania, kaikista kakuista, jäätelöstä, suklaasta, irtokarkeista jne. puhumattakaan. Sanon lähestulkoon jokaiselle asiakkallenikin, että jos sinä haluat herkutella tiettyinä erityisinä hetkinä niin anna mennä vaan! On näitä hetkiä sitten vuodessa 20 tai vaikka 30 niin siihen ympärille jää aika monta sataa päivää vuodessa milloin voi syödä kunnollisesti.



Ja kunnollisella ruualla tarkoitan KUNNON kotiruokaa. Se saa sisältää proteiinia, hiilihydraatteja ja hyviä rasvoja. Se kunnon ruoka saa sisältää vihanneksia ja kasviksia ihan kaiken värisiä. Se saa myös sisältää ihan varmasti hedelmiä ja vielä varmemmin marjoja. Uskallan väittää ettei tässä maailmassa kukaan vielä toistaiseksi ole lihonut syömällä kasviksia tai edes hedelmiä. Ainakin näitä saa vetää aivan tuhottomat määrät jos meinaa näin itselleen kiloja kerryttää.


Mulle ravinto on ERITTÄIN iso osa hyvinvointia, koska tiedän kuinka huonosti olen voinut jos olen syönyt huonosti. Siltikään se ei estä mua herkuttelemasta silloin tällöin. Viime aikoina olen tosin herkutellut liiaksikin ja huomaan sen samantien olossani. Mun hyvinvointi kärsii jos herkuttelu jää päälle ja ilmeisen addiktoituvana ihmisenä se jää liiankin helposti päälle. 

Olen myös pikkuhiljaa ymmärtänyt sen miten isoksi osaksi mun elämää liikunta on muodostunut ja miten hyvin voin kun liikun. Haluan päästä liikkumaan ja huomaan itse (muusta perheestä puhumattakaan), jos en ole hetkeen päässyt lataamaan akkuja liikunnan parissa. Myönnän, että se tunne kun olet antanut kaikkesi ja hikisenä puuskutat hyvän treenin jäljiltä on aika mieletön. Liikun jotta voisin joskus herkutella. Liikun jotta saan uudelleen ja uudelleen sen ihanan tunteen. Liikun ylittääkseni itseni. Liikun jotta näen mihin mun kroppa pystyy. Liikun voidakseni hyvin. Liikun koska oikeasti pidän siitä. Liikun koska oikeasti nykyään pystyn.


Näiden kahden - ravinnon ja liikunnan lisäksi mun hyvinvointiin vaikuttaa monen monta isoa ja pientä asiaa. Perhe ja sen hyvinvointi, ystävät, hyvät unet, sopivasti säpinää, hymyilevät ihmiset, positiiviset haasteet, aurinko, metsän rauha, musiikki, hemmottelu, kampaaja... listaa voisi jatkaa hyvin pitkään. 


Ja kuten sanoin, joskus mun hyvinvointiin kuuluu se, että vedän korot jalkaan ja menen juhliin syömään kakkua! ;)


Voikaa hyvin myös tällä viikolla!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti