lauantai 9. huhtikuuta 2016

Jooga on kaikille!

Olen Instagramin suurkuluttaja (löydyn sieltä nimellä TeaVal), niin kuvien julkaisemisessa itse, että myös kaiken maailman tilien seuraamisessa. Rakastan katsella ihmisten ottamia kuvia, niiden laatu ei ole minulle aina kaikki kaikessa vaan ennemminkin sellaiset tunnelmat ja hetket. Olen aina pitänyt kuvien katselusta, jo ihan niiden oikeiden paperisten versioiden, nykypäivänä tämä on vain paljon helpompaa Somen välityksellä. Noh, siellä samassa seurailen erilaisia joogeja ja joogan harrastajia esim. Rachel Brathenia. Monestihan joogit mielletään hoikiksi ihmisiksi, mutta viimeisimpinä olen löytänyt ihania, ihania tilejä, mm. Brittany Danielle, jossa tämä mahtava ja rehevä nainen julistaa omalla esimerkillään sitä kuinka jooga kuuluu kaikille!



Ja olen samaa mieltä! Olen ennen keskimmäisen lapsemme syntymää harrastanut hotjoogaa noin kolme vuotta, silloin olin 6 päivää ennen synnytystä vielä joogaamassa. Sittemmin jooga jäi... tilalle tuli jossain kohtaa bodybalance, mikä sekin on aivan ihana tunti. Kuitenkin olen monesti miettinyt, että tuo balancekin olisi täydellinen minulle jos siinä ei tehtäisi niin selkeästi vatsa- sekä selkälihaksistoa ihan omina palasina. Tietynlaisen joogan pitää toki tuntua lihaksissa, mutta hieman erilaisella konseptilla, jos nyt näin voi sanoa. Kirjoittelin jo uuden vuoden lupaukseksi, että joogaa haluaisin lisätä. Ja nyt kun tämä salakavalasti elämään hiipinyt hiljentyminen on ottanut valtaa päätin palata tähän toiveeseen/lupaukseen. Lisäksi ystäväiseni avasi maaliskuun alussa Kotkaan joogastudion Yogelinan, joten sinnehän minäkin marssin ja rakastuin. Ja kuukauden aikana tunne on entisestään vahvistunut!


Yogelinan äiti Elina

Yin-jooga. Ei venyttelyä! Keskitytään lihasten sijaan sidekudoksiin, niiden vahvistamiseen sekä sidekudosalueiden aineenvaihduntaan ja energiansaantiin. Yin-joogassa ollaan asanoissa useitakin minuutteja ja tunti on näin ollen erittäin rauhallinen. Asanat saattaa toisinaan tuntua epämiellyttäviltä, mutta kipua ei saa tuntua.


Olen siis täysin hurahtanut! Sen lisäksi, että tämä tekee hyvää fyysisesti, olen löytänyt sisältäni taas sen henkisen puolen, minkä takia joogaa olen kaivannut. Alan vääjäämättä taas "hörhöytymään" ja en näe sitä ollenkaan huonona asiana.


Kolmannella jooga-kerralla huomasin rentoutuvani aivan toisella tavalla... huomasin kuinka osasin lempeästi työntää muut ajatukset mielestäni ja keskittyä vain tehtäviin asanoihin ja ennen kaikkea hengittämiseen. Elina on muutaman kerran pitänyt tunnin päätteeksi syvärentoutus-hetken, joka on osoittautunut mun tämän hetkiseen elämään myös erittäin hyväksi jutuksi. Haluan nyt kuitenkin keskittyä enemmin tuohon yiniin ja päästä sen kanssa hieman pidemmälle (olen nyt käynyt tunnilla vasta viidesti) ennen tuohon syvärentoutukseen ja meditaatioon sukeltamista.


Jotenkin olen alitajuntaisesti kaivannut joogaa enemmän kuin uskoinkaan. Ja juuri tälläisessä rauhoittavassa ja lempeässä muodossa. Toivon etten enää koskaan unohda tätä ihanaa asiaa, enkä sen tuomaa rauhaa. Suosittelen ihan jokaiselle tälläistä hetken pysähtymistä.

Namaste



2 kommenttia: